تماس با کارشناسان تلفنی

نکات طراحی داخلی برای پیشگیری و جلوگیری از کرونا

در مواقعی که با یک پاندمیک، نظیر ویروس کووید 19 ( کرونا) رو به رو می شویم، علاوه بر روش های معمول بهداشتی و پروتکل ها، راهکارهایی وجود دارد که مختص به شاخه های محتلف علوم است. به طور مثال با رعایت نکات روانی و کاهش استرس، می توانیم واکنش موثرتر و بهتری در هنگام مواجه با این بیماری داشته باشیم.

طریقه استفاده از ماسک

یا استفاده از ماسک هایی که حساسیت پوستی نداشته باشند و سایز متناسبی هم با صورت ما داشته باشند، باعث بالاتر رفتن امنیت ما در مواجه با ویروس در طول روز می شوند.

راهکارهای روزانه را جدی بگیرید!

به همین ترتیب، علاوه بر راهکارهای معمول بهداشتی، نکات طراحی داخلی و دکوراسیون مطب و کلینیک هم، در مقابله با این بیماری همه گیر موثر هستند. در این مقاله قصد داریم نقش طراحی فضاهای داخلی بر کنترل کروناویروس باهم بررسی کنیم.

نکات طراحی داخلی برای پیشگیری و جلوگیری از بیماری کرونا

فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید

ایجاد طرح فاصله گذاری اجتماعی و خانه نشینی، یکی از روش های رایجی هست که در این مدت زیاد از آن شنیده ایم. اما این چه معنایی برای حوزه طراحی داخلی دارد و طراحی داخلی مناسب با کرونا چه طور فضایی خواهد بود؟

ایزوله کردن اماکن کمک شایان کرده

طرح فاصله گذاری اجتماعی ما را مجبور به ایزوله کردن خود در یک محیط محدودتر و قابل کنترل تر می کند. طرح و طب، در طراحی هایی که در این مدت انجام داده است از رویکردهای متفاوتی در همین راستا استفاده کرده است. به طور مثال در طراحی داروخانه 29فروردین ،یک پنل شیشه ای در قسمت پذیرش دارو قرار گرفت که به طور کلی فضای انتظار را از قسمت آماده سازی و تحویل دارو جدا کند.

راهکار این فضا

این راهکار شبیه کیسه های پلاستیکی معمولی است که این روزها در بانک ها یا سایر فضاهای اینچنینی دیده ایم. مزیت شیشه علاوه بر زیبایی و کاربردی بودن این است که قابلیت ضد عفونی شدن راحت تر و مطمئن تری نسبت به سایر متریال ها دارد.

ایجاد فاصله بین صندلی ها

بدین ترتیب برای فاصله گذاری اجتماعی که یکی از مهمترین و رایج ترین راهکارهای مقابله با کرونا است، می توان کانسپت های معماری و طراحی داخلی مختلفی را استفاده کرد. علاوه پنل شیشه ای، گاهی نیز از یک پیش ورودی استفاده می شود تا تعداد کمتری در داخل فضای انتظار قرار بگیرند. در این پیش ورودی علاوه بر یک تهویه قوی و هواکش، یک استند عمودی نیز جهت ضدعفونی کردن وجود دارد. همچنین استفاده از پاف به جای صندلی های نواری و چسبیده به هم، فاصله گذاری اجتماعی را به شکل دقیق تر و موثرتری رعایت می کند.

پروتکل های بهداشتی و کرونا در دکوراسیون داخلی

مورد استفاده پاپوش های نایلونی در اماکن

نایلون های کاور کفش که حتی قبل از کرونا نیز در بسیاری از فضاهای درمانی و بهداشتی استفاده می شدند، یکی دیگر از روش های کاربردی مقابله با کرونا هستند.

کاور کفش جلوگیری از انتقال ویروس به مکانی دیگر

بسیاری از ویروس ها و آلودگی ها از زمین و سطوح کف و از طریق کفش ها هستند که از محیطی به محیط دیگر منتقل می شوند. گرچه این روزها در هر فضایی که وارد می شویم مواد ضدعفونی مانند الکل و ژل های دست و پدهای بهداشتی وجود دارند و سبب پاک شدن دست ها می شوند، اما بخش قابل توجهی از آلودگی نیز از سایر سطوح تماس منتقل می شود.

یکی از روش های مطمئن برای جلوگیری از ورود آلودگی به فضای داخلی است. به همین ترتیب در ساماندهی فضای داخلی، در جلوی ورودی، فضایی برای دستگاه کاور کفش در نظر می گیریم.

پاپوش نایلونی مخصوص کرونا

ظرفیت فضای مجازی برای اطلاع رسانی کرونا

این روزها مشاغل مختلفی حیات کسب و کار خود را گروه فضای مجازی و ظرفیت های اینترنتی می بینند. طرح و طب، در طراحی مطب ها و کلینیک ها، حتی از دوره قبل کرونا، نکاتی را در نظر می گیرد که بخشی از آن به بخش مجازی و اینترنت بی سیم مربوط است.

به طور مثال می توان از نرم افزارهایی استفاده کرد که به طور آنلاین نوبت دهی کنید و البته حتی گاهی ویزیت آنلاین انجام دهید و تشخیص دهید به چه سطحی و نوعی از معاینه لازم است. تایید نسخه به طور آنلاین و غیر حضوری نیز که کاملا این روزها متداول است.

تست کامل برای جلوگیری از کرونا

سطح بالاتر و حرفه ای تر نیز، استفاده از پتانسیل های ساختمان های هوشمند است. مانند ارتباط 24 ساعته با دوربین های مدار بسته از طریق گوشی تلفن همراه، خاموش و روشن کردن کولرها، چراغ ها و سایر تجهیزات الکتریکی و حتی باز کردن در به صورت برقی غیر لمسی تا تماس دست به سطوح را به حداقل برساند.

تاثیر فضای مجازی در جلوگیری از کرونا

فشار منفی و ایزوله کردن محیط

یکی از موثرترین روش ها برای ایزوله کردن مطب ها و کلینیک ها و سایر اماکن درمانی، استفاده از روش فشار منفی است. بدین منظور از یک هواکش با مکش بسیار قدرتمند استفاده می کنیم.

پاکسازی فضای اتاق

در این روش، هوای موجود و بازدم شده اتاق مدام مکیده شده و از طریق یک دریچه که به بیرون ارتباط دارد مدام تخلیه می شود. این سانتریفوژ که عمل مکش را انجام می دهد به فشارمنفی معروف است که در اصل در کنار دستگاه های تهویه رایج، هوای اتاق را نیز خارج می کند.

ایزوله کردن با فشار منفی