نورپردازی مطب ( کلینیک ) و اماکن درمانی

نورپردازی مطب ( کلینیک ) و اماکن درمانی

نورپردازی اماکن درمانی ( مطب – کلینیک )

نورپردازی یکی از مهمترین ابزاری است که می تواند کیفیات فضایی یک مطب یا کلینیک بهداشتی و درمانی را بالاتر ببرد. دعوت کنندگی، دید مناسب و همچنین جذابیت های بصری ای که به واسطه بازی های نوری خلق می شوند، بخشی از اهمیت نورپردازی در فضاهای داخلی هستند.

افراد اغلب به دلیل مریضی یا ناراحتی جسمی به فضاهای درمانی مراجعه می کنند. همین موضوع سبب می شود نوعی ترس یا استرس در مواجه با این فضاها احساس کنند. طراحی داخلی، دکوراسیون و چیدمان اشیا همگی کمک می کنند این ترس ها و استرس ها به حداقل برسند و افراد تجربه درمانی بهتری را سپری کنند.

نورپردازی یک فضای درمانی

برعکس برخی از فضاهای تفریحی، رستوران ها و یا حتی فضاهای مسکونی، باید به نحوی باشد که فضا روشن و پرنور به نظر برسد.
این ترفند کمک می کند، نور کافی برای اعمال درمانی و مراقبتی از بیمارها بهتر صورت گیرد و در کنار جنبه های عملکردی، فضاهای پرنور، امید کننده تر و آرامش بخش تر به نظر می رسند.

تجربه نورپردازی در ذهن مخاطب

وقتی صحبت از نورپردازی می شود، ذهن سمت طراحی نوری یا چراغ های مصنوعی می رود، اما مهمترین قسمت نورپردازی، اتفاقا استفاده از نورپردازی طبیعی است. پنجره های وسیع، بلند و شفاف، کمک می کنند در بیشتر ساعات کاری شما در کلینیک یا مطب، نور کافی و با کیفیتی، داخل فضا باشد. پس اگر می خواهید یک ملک برای کلینیک یا مطب خود تهیه کنید، فضاهایی با پنجره های بزرگ و پر نور، در الویت هستند.

وقتی به کلی موارد مربوط به نور طبیعی را در نظر گرفتیم نوبت به نورهای مصنوعی می رسد.در همچین اماکنی، از لامپ هایی سفید در محدوده نوری 3500 تا 4500 کلوین استفاده می شود. نورپردازی در این اماکن عموما به دو دسته تزیینی و کاربردی تقسیم می شود. لامپ های سقف ها و دیواری ها برای تامین نور عمومی هستند و لامپ های مخفی و زمینی، برای ایجاد افکت های خاص نوری و دکوری استفاده می شوند.

سبک های مختلف نورپردازی

هر سبکی را که برای فضای داخلی مطب یا کلینیک خود در نظر بگیرید، با المان های نوری تکمیل می شود. مثلا، هسته اصلی فضاهای کلاسیک آباژورها هستند. یا فضاهای مدرن، با لوسترهای رنگی و فرم های هندسی ساده و منتظم یا انتزاعی، شناخته می شوند. سبک صنعتی یا اسکاندیناوی را نیز، با لوسترهای فلزی، رنگ نشده و ساده به جا می آوریم.

از آنجایی که امروزه بیشتر طراحی های داخلی با سقف و دیوارهای کاذب اجرا می شوند، شیارهای نوری و نورهای مخفی گزینه خوبی برای کشیدن بخش زیادی از بار نورپردازی فضای داخلی هستند.

چراغ های رومیزی و آباژور های ایستاده نیز، بر حسب سبک طراحی، می توانند مکمل های خوبی برای تزیین و دکور کردن فضا باشند.

تاثیر نورپردازی دکوراسیون مطب در ذهن بیمار

نورپردازی دکوراسیون مطب کلیدی ترین اصل طراحی داخلی یک مطب یا اتاق انتظار است. به طور کلی نورپردازی در بسیاری از طراحی های داخلی و تزیین دکوراسیون حرف اول را می زند. این موضوع در محیطی که بالینی می باشد و آمد و شد های مختلفی را هر روزه به خود می بیند، جلوه بیشتری نیز دارد.

رنگ و شدت نور یک محیط، تاثیر بسزایی در روحیات افراد حاضر در آن اتاق دارد.

به همین علت، روانشناسی نور در مطب پزشکان معروف یک امر مهم شمرده شده و کاملا مورد توجه می باشد.

همچنین انعکاس نور در زیباترین مطب های دنیا و بازتاب تبلیغاتی مناسب نیز عامل دیگری است که تا این اندازه اهمیت نورپردازی دکوراسیون مطب را برجسته و حائز اهمیت کرده است.

هر بخش یک نورپردازی مجزا !

بخش های مختلف یک مطب، نورپردازی مخصوص خود را نیاز دارند ، رعایت اختصاصی بودن هر نور و رنگ برای هر محیط خاص از دیگر ویژگی های محبوب ماست. نورپردازی مطب های مارک دار بر اساس استاندارد طرح و طب، انتخاب نور پردازی مناسب نخصوص هر محل از بین انواع نورپردازی ها :

  • مطب مامایی
  • کلینیک دندانپزشکی
  • داروخانه و…

از مواردی هستند تا به اختصاصی و بهینه تر شدن هر رنگ و نور برای هر قسمت از مطب شما کمک خواهند کرد.

نورپردازی کلینیک دندانپزشکی نوین

میزان نور و روشنایی لازم برای اتاق نشیمن

نور اتاق نشیمن (اتاق انتظار مطب) باید به نحوی باشد که شدت نور کافی و در عین حال رنگی داشته باشد که خسته کنند به نظر رسد. بسیاری از مراجعه کنندگان و همراهان آن ها قرار است مدت زمان نسبتا زیادی را در اتاق های انتظار یک مطب سپری کنند و از همین جهت میزان نور موجود در اتاق نشیمن ها باید کافی باشد.

یا به عنوان یک مثال دیگر، سالن های تو در تو نورپردازی خاص خود را می خواهند. در چنین فضاهایی باید یک گرادیان خاص نوری انتخاب کرد تا به مرور چشمها را عادت دهد .

در نهایت نیز یک طیف شدت نوری لذت بخش برای افرادی که گذر آن ها به این اتاق های تو در تو می افتد ایجاد کند.

از سوی دیگر کانتر منشی نیز باید به لحاظ نوردهی بررسی شود. بررسی دقیق نوردهی کانتر منشی سبب می شود تا کانون توجه مطب شما کاملا در کانون نوری قرار بگیرد.

کیفیت بالا در عین قیمت مناسب

انتخاب یک سیستم نور رسانی و نورپردازی مقرون به صرفه نیز از نکات دیگری می باشد که در انتخاب نورپردازی دکوراسیون مطب حائز اهمیت است.

انتخاب لامپ led ، لامپ های کم مصرف ، نور بهینه شده یک راه حل دوست داشتنی برای این مسئله است. این دسته از سیستم های نورپردازی علاوه بر هزینه های کم راه اندازی و نگهداری، جلوه امروزی و شیکی را نیز از طریق شدت نور های ملایم به مطب شما خواهند بخشید.

نورپردازی کلینیک پوست و مو دکتر کیانی

از طیف های رنگی مختلف استفاده کنید

توجه داشته باشید که استفاده از متریال با کیفیت و سیستم های الکتریکی نورپردازی استاندارد، همواره به شما یک طیف نشری از یک نور ثابت را ارئه خواهند داد. این موضوع سبب خواهد شد تا خاطر شما از احتمال تغییر رنگ نور ها آسوده باشد.

سوالی که آیا رنگ نور ها تغییر می کند؟! یکی از مواردی است که این روز ها ذهن افرادی که خواستار یک نورپردازی مطلوب برای مطب و محیط کار خود هستند را به خود مشغول کرده است.

نورپردازی کلینیک دکتر عین اللهی

کار خود را به حرفه ای ها بسپارید

اجرای یک طرح ایده آل برای نورپردازی دکوراسیون مطب نیازمند نگاه همه جانبه و حرفه ای می باشد. انتخاب نور متناسب با دیزاین سخت و پیچیده، بررسی دقیق نوردهی کانتر منشی، رعایت نور ملایم در لابی ساختمان پزشکان و بسیاری از موارد دیگر نکاتی هستند که مستلزم در نظر گرفته شدن می باشند.

از نور های مخفی نیز استفاده کنید

لازمه در نظر گرفته شدن همه جوانب و همه این نکات، حضور یک مجری خوب و حرفه ای می باشد. یک مجری آگاه به ضوابط طراحی و ساخت دکور مختص نور و آشنا به انوع نورپردازی ها (مطب مامایی، کلینیک دندانپزشکی، داروخانه و…).

چرا که علاوه بر نکات ظریف انتخاب مناسب نورپردازی دکوراسیون مطب، هر محل باید از نور مخصوص خود بهره ببرد. مثلا دکوراسیون سفید و صورتی نور مختلفی را نسبت به لابی خاکستری و تیره می طلبد.

نورپردازی کلینیک دکتر عدولی

انتخاب آسان اما با کیفیت را با ما تجربه کنید

شرکت ما مجری نورپردازی سقف و دکور مطب شماست. سابقه و تجربه ما که مطابق طراحی هایی بر اساس بالاترین استاندارد ها به دست آمده است به شما در نورپردازی دکوراسیون مطب، آن هم به بهترین نحو، کمک شایانی خواهد کرد.

نتیجه : همچنین شما می توانید از آموزش حرفه ای طراحی و نورپردازی توسط خود شما نیز در حین انجام شدن طراحی نورپردازی بهره ببرید.